søndag 22. november 2009

Regneark - mer enn et matematisk verktøy?

I en oppgave om regneark, valgte jeg å følge oppskriften på gloseprøve i excel til punkt og prikke, men med noen få justeringer. En gloseøving mener jeg bør rette fokus mot læring av de engelske ordene, men også mot oversettelse til norsk. Jeg utfordret meg derfor til å lage en gloseøving som inneholdt begge disse øvingsformene. Videre erfarer jeg at elevene er ganske så opptatt av poengsummer og resultater. Jeg syntes det derfor var spennende å videreutvikle gloseøvingen til også fortløpende å telle poengsummen.

Kanskje blir dette litt «smør på flesk», i og med at gloseøvingen korrigerer for rett/galt svar underveis med kommentarer til eleven, men på den andre siden kan det bidra til å forsterke mestringsfølelsen til eleven etter hvert som poengsummen øker. En siste faktor jeg synes kunne vært spennede å føye til, er tidtaking, men dette har jeg så langt ikke funnet ut om lar seg gjøre. Jeg ser for meg at dette ville vekket konkuranseinnstinktet til elevene vedlig. «Hvor mange riktige fikk du innenfor tidsrammen?»

Jeg ser for meg at en gloseøving på regneark vil være en god motivasjonfaktor for elevene når de skal utvide ordforrådet i engelsk. For meg klinger det bedre å bruke ordet «gloseøving» mer enn «gloseprøve» for å dempe situasjonen spesielt for de utrygge elevene. Uansett vil et slikt regneark gi muligheter til både øving og prøve. Elevene ønsker gjerne å bruke ikt-verktøyet. Hvorfor ikke lære elevene å lage gloseøvinger på regneark til hverandre, eller til ei felles glosemappe på skolenettverket? Det arbeidet ville i høyeste grad blitt gode øvinger for å utvide ordforrådet til elevene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar