Mappebidrag 2 var en individuell oppgave inndelt i 3 deloppgaver.
I den første deloppgaven skulle jeg skissere et undervisningsopplegg der elevene skulle bruke bilde som hovedelement til å svare på en oppgave. Jeg skisserte et opplegg der elevene i 4. klasse skulle ut i skogen og lage seg kjempeinnsekter av naturmateriale de fant i skogen, og alle kjempeinnsektene måtte fotograferes når de ble ferdige. Tilbake på skolen skulle elevene lage en multimodal tekst sammensatt av tekst og bilde, der de skulle skrive fortellinger om kjempeinnsektene sine.
I den andre deloppgaven skulle jeg ved hjelp av piccasa lage en filmpresentasjon sammensatt av 7-12 bilder. Filmfila skulle leveres i wmv-format. Her valgte jeg å fotografere prosessen mens jeg satte en gjærdeig og bakte boller. Dette var en veldig artig og lærerrik oppgave. Jeg ser helt klart at det å sette sammen bilder til en filmsnutt er en læringsprosess som vil fenge elevene godt. I undervisningssammenheng er det bare å slippe fantasien løs mot alle de ulike fagområdene dette kan være en aktuell metode å bruke.
Den siste deloppgaven skulle jeg skrive et refleksjonsdokument om arbeidsprosessen min da jeg laget film om bollebaking i piccasa. Dette dokumentet ble levert i pdf-format.
Jeg føler at leksjonene om digitale bilder har gitt meg nye muligheter jeg kan ta i bruk i undervisninga. Spesielt ser jeg at det å lage korte filmsnutter ikke er så avansert og krevende som en først kan tro.
søndag 22. november 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar