søndag 4. oktober 2009

Plagiering og digitale tekster i skolen

Når elevene skal innhente informasjon om noe på internett, er det både fristende, og noen ganger praktisk, å kopiere hele eller deler av teksten de finner inn i elevarbeidene sine. Vi sier at elevene plagierer en annen tekst. Noen vil kanskje likestille plagiering av digitale tekster med juks, og juks er ikke tillatt i skolen. Jeg velger å definere plagiering av digitale tekster med; å kopiere hele eller deler av en tekst som andre har skrevet før.

Ute på nettet ligger det mange elevarbeid, og elevene blir naturlig nok fristende til å kopiere hele tekster, kanskje uten å ha lest over innholdet grundig nok, for at arbeidskravene enkelt og raskt blir ferdige. Elever som gjør dette, bør få tilbakemelding på at det kun er dem selv de lurer. For å løfte læringskurven sin, bør de legge inn en større egeninnsats i arbeidet sitt.

Det fokuseres en del på at elevene må øve på å konstruere setningene selv, og det stilles ganske store krav til struktur og innhold. Det å komme i gang med en tekst, kan for mange elever være en stor utfordring. Det kan ofte være til stor hjelp å innhente faktaopplysninger og ledetråder som binder sammen teksten til elevene. For enkelte kan dette være strategien de trenger å ta i bruk for å lage seg en god disposisjon. Vi må heller ikke glemme, at ved å lese flere teksteksempler på nettet, danner elevene seg et bilde over hvordan ulike tekster kan bygges opp og skrives. Samtidig øker risikoen for å la seg farge av disposisjon og ordlyd, og veien til plagiering er kort.

Nå er det ikke så mange måter å skrive hvor en kjent person er født, eller hvor han kommer fra. Hentes disse faktaopplysningene direkte og likelydende ut i fra læreboka, virker det som om dette er helt legalt, men hentes de fra ei internettside er dette å betrakte som juks. Ut i fra dette, kan det virke som om internett blir mer utsatt for negativ kritikk enn andre kilder og hjelpemidler som er i bruk. Jeg tror det er viktig at både lærer og elev bevisstgjør seg bruken av internett som kilde. Hva kan brukes når, og i hvilket omfang. Hvorvidt det er riktig eller galt med plagiering bør henge nøye sammen med oppgavelyden elevene har fått og hvilken type tekst de skal skrive. Det er også nødvendig at kildehenvisning alltid brukes slik at eleven ikke hemmeligholder sine kilder og læreren kan se hva eleven har fått til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar