Hvorfor er filhåndtering spesielt utfordrende i skolesammenheng?
Ja, hvorfor er filhåndtering spesielt utfordrende i skolesammenheng? Det er ikke uvanlig at vi i skolehverdagen hører:
- ”Hvor er fila mi?”
- ”Hmmm.., jeg må vel lagre en gang til da!”
- ”Jammen, jeg har ikke lagret det der! Hvordan kom dokumentet mitt dit?”
- ”Det må være noe galt med datamaskina”
Det som umiddelbart slår meg her, er at vi mer i økende enn avtagende grad møter utfordringer med datafilene i skolehverdagen. Burde det ikke gå motsatt vei? Ser vi på dataparken i skolen fra et historisk perspektiv, så har denne vokst i eksplosiv fart de siste årene. Det har blitt lavere investeringskostnader, vi har fått stadig nye bruksområder, og nytteverdien øker. Dette er faktorer som gjør oss mer og mer avhengig av dataverktøyet. I tillegg kommer det stadig nye pålegg og krav til bruk av verktøyet, jmfr. Kunnskapsløftet og de grunnleggende ferdighetene, der digital kompetanse er en av de fem grunnleggende ferdighetene.
”Kunnskapsløftet innebærer at skolen skal prioritere utvikling av grunnleggende ferdigheter i alle fag. ” (http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/tema/grunnopplaring/kunnskapsloeftet/hva-er-kunnskapsloftet.html?id=86769 )
Det ville vært logisk å tenke at når dataparken vokser, så stiger også kurven for datakompetanse i skolen. Men, nei, slik er det nødvendigvis ikke. Utviklingen går så raskt og det er ikke automatisk opplæring og kursing på alle områder, heller ikke for lærerne i skolen. En god del av det som må kunnes for å utføre de pålagte oppgavene er selvlært blant lærerne, evt. ved hjelp av kollegaveiledning.
Manglende opplæring og kursing av lærerne på skolens nettverk og filstruktur øker risikoen for feillagring. For ikke-sensitive dokumenter som ”ukeplaner” og ”infoskriv om turdagen” får ikke dette større konsekvenser enn at dokumentet må skrives på nytt dersom det ikke lykkes å ”søke” det opp. Men, for dokumenter som ”IOP” kan sensitive opplysninger om enkeltelever lekke ut og skape en uheldig situasjon for både elev, lærer og skole. Nå skal slike dokumenter lagres etter strenge prinsipper som sikrer fila fra å bli feillagret og/eller å komme på avveie. Det er derfor viktig at skolen følger opp lagringsrutinene her.
Et mer elevrelatert problem knyttet til filhåndtering i skolen kan være uoversiktlige elevmapper og ”bortkomment” elevarbeid. Elevene er kanskje mer trygg på skolens filstruktur enn læreren, men ofte ikke trygg nok til å ha full kontroll over hvor fila ble lagret. Med dette øker risikoen for konfrontasjoner mellom elev og lærer, bl.a. fordi eleven risikerer å bli registrert med mangelfullt/ikke levert arbeid. Samtidig ser vi at eleven burde fått bedre opplæring i mappe- og filhåndteringa.
Ikke alle skoler har en dataansvarlig permanent på skolen. Dette gjør problematikken rundt filhåndteringa i skolesammenheng enda mer utfordrende. En dataansvarlig vil ikke bare kunne bistå i opplæring og veiledning, men han kan også regelmessig foreta en opprydding i filstrukturen ved å flytte/slette feillagringer. En uryddig filstruktur øker risikoen for at brukerne lar seg sløve under fillagring. ”Det er ikke så nøye hvor fila ble av, for her er det kaos i filene likevel.” Vet brukerne at filstrukturen regelmessig blir ryddet, skjerpes sansene under fillagring.
torsdag 1. oktober 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar