onsdag 21. april 2010

IKT + TPO

Følgende sitat om tilpasset opplæring har jeg hentet i generell plan i kunnskapsløftet (Udir):

”Tilpasset opplæring for hver enkelt elev er kjennetegnet ved variasjon i bruk av lærestoff, arbeidsmåter og læremiddel og variasjon i organisering av og intensitet i opplæringa. Elevene har ulike utgangspunkt, bruker ulike læringsstrategier og har ulik progresjon i forhold til nasjonalt fastsatte kompetansemål. Forutsetningene om spesialundervisning skal gjelde når det er nødvendig med mer omfattende tilpassing enn den som kan gies innenfor den ordinære opplæringa. Jmfr. Opplæringsloven § 1-2 og kap. 5”
Kunnskapsløftet og opplæringsloven er tydelig her. Tilpasset opplæring gjelder for alle elever uansett hvem de, hvilke forutsetninger de har og hvilken bakgrunn de har. Likevel dukker det fra tid til annen opp misforståelser der noen tenker at tilpasset opplæring er det samme som spesialundervisning. Her er det viktig å ikke blande kortene. Alle elevene må få en likeverdig opplæring, og da blir det nødvendig å differensiere oppgaver og gjøremål slik at de fremmer læring for den enkelte elev. Dette innebærer et behov for å differensiere gjennom at ulike elever eller elevgrupper har ulike mål for læringsarbeidet, jobber med ulikt innhold, tar i bruk ulike læremidler osv. (Briseid, 2006: 33)

Hvordan kan så IKT trekkes inn som et positivt og matnyttig hjelpemiddel i denne sammenhengen? Tilpasset opplæring innebærer ikke at all opplæring individualiseres, men at det tas tilstrekkelig hensyn til den enkelte elevs erfaringer og bakgrunn når læringsarbeidet tilrettelegges (Lyngsnes og Rismark, 2007: 159). Barn og unge vokser i dag opp i en digital verden. De tiltrekkes pc’er og mange har god kjenneskap til ulike digitale arenaer og verktøy. Således er det nærliggende å tro at bruk av IKT i undervisningen øker motivasjonen hos elevene, og økt motivasjon fremmer læring.

Videre gir bruk av IKT mange valgmuligheter. Ut i fra kunnskapsmålene i Kunnskapsløftet skal elevene i ulike sammenhenger og fag lage sammensatte tekster og presentasjoner, samt drøfte ulike problemstillinger. Her finnes det mange egnede arenaer og verktøy digital, og noen av disse som jeg har satt pris på å lære er for eksempel: Google dokumenter og Google nettsted der elevene kan kommunisere og legge ut arbeid underveis, og Picasa og Glogster som er greie verktøy til sammensatte tekster og presentasjoner. For elever med særskilte behov finnes det spesielt utviklede programvarer og verktøy som kan være til god hjelp. Her kan for eksempel nevnes LingDys og LingRight som er skrivestøtteprogram for dyslektikere, og CD-ORD som er et lese- og skriveverktøy med opplesing av tekst og stavehjelp.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar